27 February 2012

Bukan tak laku.


Ini fitrah. Ingin disayangi dan dicintai itu sebenarnya fitrah. Tapi bagaimana kita mengawal fitrah tersebut? Berlandaskan nafsu semata-mata? Melihat sekumpulan manusia yang berkasih sayang tanpa ikatan sah kekadang bisikan syaitan selalu berbisik kepada kita agar turut mencuba. Padahal kita tahu dosa yang pasti akan tercatit buat kita. Sering kali kita ingatkan kepada diri sendiri, itu dosa! Allah tak suka! Tapi inilah ujian sebenarnya. Bagaimana kita hadapi ujian ini. Allah sedang uji kita. Allah sedang uji perasaan dan hati kita.

Kekadang terlintas di benak fikiran dan hati kita, aku tak lakukah? Kenapa aku sorang saja yang tak buat benda tu. Bila mereka bermadu asmara, kita hanya makan madu lebah. Bila mereka bergayut di telefon, kita hanya bergayut di tiang elektik. Eh, bagaimana bergayut di tiang elektrik? Kau perlu ada imaginasi untuk menggambarkannya.



                                                                            [sumber]


Tiara: Aku hidup bahagia sekarang. Amir sayang dengan aku.
Aku: Apa definisi bahagia buat kau?
Tiara: Setiap hari Amir call aku. Setiap hari Amir kata ‘Aku sayang kau’. Amir setia. Aku bahagia.
Aku: Aku pun bahagia.
Tiara: Eh, kau dengan siapa sekarang? Kenapa tak bagitau?
Aku: Aku takda dengan sesiapa. Aku ada keluarga aku. Aku ada Allah. Kau pun ada Allah.
Tiara: Oh, aku ingat kau dah berpunya. Rupanya belum laku ek.
Aku:  “Aku bukan tak laku, berapa ramai lelaki mengajak aku ke arah itu. Aku menolak. Aku yakin Allah sedang jaga aku. Aku tunggu jodoh Allah atur untuk aku. Aku yakin itu. Mudahnya kau gadaikan hati kau Tiara. Betapa yakin kau Amir adalah jodohmu?” Dia bermonolog.
[ Perbualan yang aku imaginasikan sendiri. Mungkin ada yang pernah alami ]
……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Bukan tak laku. Cuma Allah sedang  jaga kita sebenarnya. Jaga hati kita dari zina hati. Jaga mata kita dari zina mata. Jaga telinga kita dari zina telinga. Ya, Allah sedang jaga kita sebenarnya. Kenapa kita berduka tatkala kita masih sendiri? Tak sukakah kita Allah sedang jaga kita? Jangan berduka, banyak benda  kita boleh lakukan. Kita ada pilihan. Selagi boleh pilih, kita pilih. Perbaiki diri untuk ‘si dia’ yang kau impikan.

Kapten Cha: Aku yakin Allah merancang sesuatu yang ‘sweet’ untuk aku. Semoga aku temukan ‘kapten’ tatkala aku benar-benar sedia melayari bahtera bersama. Ya, jodoh itu rahsia Allah. Tiada satupun yang tahu. Mungkin kita bertemu dengan seseorang yang sangat sangat bukan pilihan hati kita. Mungkin kita pernah membencinya. Tapi Allah tahu siapa terbaik buat kita.

 

No comments: